Itä-Suomen yliopiston Digipalvelut on yliopistopalveluihin kuuluva IT- ja opetusteknologiapalveluita tuottava asiantuntijayksikkö. Yksikössä työskentelee kuutisenkymmentä eri osaamisalojen IT-asiantuntijaa. Vankan perustan erinomaisille palveluille luovat huippunopea UEF-kampusverkko ja kansallinen FUNET-verkko.
UEF-käyttäjätunnus
Itä-Suomen yliopiston tietojärjestelmiin kirjautumiseen tarvitaan henkilökohtainen UEF-käyttäjätunnus. Käyttäjätunnus ja sen käyttöoikeudet perustuvat opiskeluoikeuteen ja/tai henkilöstötietojärjestelmään tallennettuun sopimukseen.
UEF-käyttäjätunnuksen täydet käyttöoikeudet edellyttävät aina vahvaa tunnistamista. Vahvasti tunnistautuminen voidaan tehdä UEF-käyttäjätunnuksen aktivoinnin yhteydessä Suomi.fi-tunnistautumista käyttäen. Mikäli käytössäsi ei ole Suomi.fi-tunnistautumista, vahvasti tunnistautuminen on mahdollista tehdä käymällä palvelupisteillämme virallisen voimassa olevan henkilöllisyystodistuksen kanssa tai ottamalla yhteyttä palvelukanaviemme kautta tunnistamisen toteuttamiseksi.
Lisätietoa UEF-käyttäjätunnuksista ja käyttöoikeuksista eri rooleihin perustuen löydät Intrasta (vaatii kirjautumisen).
Käyttäjähallinnan itsepalveluportaali
Käyttäjähallinnan itsepalveluportaalissa voit:
- Aktivoida UEF-käyttäjätunnuksen (huom! Tutustu aktivointiohjeisiin osioissa "Minulla ei ole UEF-tunnusta").
- Vaihtaa salasanan (Change password).
- Nollata salasanan (Reset password).
- Nollata kaksivaiheisen tunnistautumisen asetukset (Reset MFA).
Itsepalveluportaalin löydät osoitteesta iam-app.uef.fi
UEF-käyttäjätunnuksen pystyy aktivoimaan vain kerran. Jos UEF-käyttäjätunnus on olemassa, ohjataan uuden roolin mukaiset käyttöoikeudet olemassa olevalle UEF-käyttäjätunnukselle.
Huom! Älä koskaan aktivoi toista tunnusta! Vaihda UEF-käyttäjätunnuksen salasana nollaamalla se verkkopankkitunnuksilla käyttäjähallinnan itsepalveluportaalissa (katso kohta "Salasanan vaihtaminen"). Näet tunnuksen kirjautuneena yläoikealla kohdassa "My account:".
Huomioi UEF-käyttäjätunnusta valitessasi, että sitä ei voi muuttaa myöhemmin ilman painavaa syytä. UEF-käyttäjätunnusta ei vaihdeta, jos muutospyyntö perustuu vain käyttäjän omiin mieltymyksiin.
UEF-käyttäjätunnuksen vaihtoa on oikeus pyytää, esimerkiksi jos:
- Tunnus on selkeästi yleisen käsityksen mukaan loukkaava tai alatyylinen.
- Käyttäjä on korjannut sukupuoltaan ja tunnuksesta käy suoraan tai välillisesti ilmi henkilön entinen sukupuoli.
- Turvakiellon piirissä olevan henkilön tunnuksesta käy esimerkiksi ilmi entinen sukunimi.
UEF-käyttäjätunnuksella voi kirjautua moneen eri palveluun ja tietojärjestelmään.
Microsoft 365 -kirjautumista käytetään pääsääntöisesti kaikkiin sähköisiin järjestelmiin, esimerkiksi eLearn Moodleen, sähköpostiin (Outlook), Copilotiin tai Peppiin.
Kirjautuessa UEF-käyttäjätunnus annetaan aina muodossa [email protected], jotta kirjautuminen ohjautuu oikeaan organisaatioon.
Itä-Suomen yliopisto on osa HAKA-luottamusverkostoa ja HAKA-kirjautuminen voidaan valita esimerkiksi jonkin toisen organisaation Moodleen kirjautuessa. Käytännössä kirjautuminen tällöinkin ohjautuu M365-kirjautumiseen.
Opiskelijan sähköpostiosoite on muotoa [email protected] ja henkilökunnan yleensä [email protected]. Huomaa että sähköpostiosoitetta ei käytetä kirjautumiseen.
UEF-käyttäjätunnuksen käyttöönotto
Sinulla on olemassa UEF-käyttäjätunnus, jos olet ollut esimerkiksi henkilökuntaa, opiskelija, avoin yliopisto-opiskelija tai sinulla on ollut erilliset haetut käyttäjätunnukset. Saat aiemman tunnuksen käyttöösi nollaamalla salasanan sinä päivänä, kun käyttöoikeudet astuvat voimaan.
Vaihda tunnuksen salasana nollaamalla se verkkopankkitunnuksilla käyttäjähallinnan itsepalveluportaalissa (katso kohta ”Salasanan vaihtaminen”). Näet tunnuksen kirjautuneena yläoikealla kohdassa "My account:".
Microsoft 365 -ympäristössämme on käytössä kaksivaiheinen tunnistautuminen, joka otetaan käyttöön ensimmäisen kirjautumisen aikana. Katso tarkemmat ohjeet kohdasta "Kaksivaiheinen tunnistautuminen".
Henkilökunta
Uusi UEF-käyttäjätunnus on aktivoitavissa seuraavaan päivään mennessä siitä, kun työsopimus tallennetaan henkilöstötietojärjestelmään tai aikaisintaan kaksi viikkoa ennen työsopimuksen alkamista. UEF-käyttäjätunnuksen aktivoimisesta ei kulje automaattista viestiä.
Opiskelija
Uusi UEF-käyttäjätunnus on aktivoitavissa seuraavaan päivään mennessä siitä, kun opiskeluoikeus on tallennettu opiskelijatietojärjestelmään. Uusi opiskelija, jolla ei ole aiemmin ollut UEF-käyttäjätunnusta, saa järjestelmästä automaattiviestin, kun tunnus on aktivoitavissa.
UEF-käyttäjätunnuksen voi aktivoida myös ilman sähköpostiviestiä alla olevan ohjeen mukaisesti.
UEF-käyttäjätunnuksen aktivointi
Aktivoi UEF-käyttäjätunnuksesi käyttäjähallinnan itsepalveluportaalissa Suomi.fi-tunnistautumista käyttäen osoitteessa https://iam-app.uef.fi.
Mikäli ohjaudut suoraan käyttäjätietosivulle, sinulla on jo olemassa UEF-käyttäjätunnus. Tarkista ohjeet kohdasta "Minulla on tai on ollut UEF-käyttäjätunnus".
Mikäli käytössäsi ei ole Suomi.fi-tunnistautumista, vahvasti tunnistautuminen on mahdollista tehdä joko käymällä palvelupisteillämme virallisen henkilöllisyystodistuksen kanssa tai ottamalla yhteyttä palvelukanaviemme kautta tunnistamisen toteuttamiseksi.
Käyttäjätunnuksen aktivoinnin aikana:
- Hyväksyt käyttösäännöt.
- Tarkistat henkilötietosi ja valitset kutsumanimesi.
- Valitset käyttäjätunnuksesi. Huomioi käyttäjätunnusta valitessasi, että tunnusta ei voi muuttaa myöhemmin ilman painavaa syytä.
- Asetat tunnukselle salasanan (huomioi salasanavaatimukset).
- UEF-sähköpostiosoite muodostuu aktivoinnin jälkeen.
- Tarkistat tiedot ja hyväksyt tunnuksen aktivoinnin.
UEF-käyttäjätunnus ja sähköposti on käytettävissä noin neljän tunnin kuluessa aktivoinnista, jos käyttöoikeuksien ehdot täyttyvät (katso kohta "Käyttöoikeudet"). Muutoin UEF-käyttäjätunnus on aktivoitu ja valmiina käyttöön sinä päivänä, kun käyttöoikeudet astuvat voimaan.
Microsoft 365 -ympäristössämme on käytössä kaksivaiheinen tunnistautuminen, joka otetaan käyttöön ensimmäisen kirjautumisen aikana. Katso tarkemmat ohjeet kohdasta "Kaksivaiheinen tunnistautuminen".
Käyttöoikeudet
Käyttöoikeudet astuvat voimaan viimeistään seuraavana päivänä siitä, kun kaikki seuraavat ehdot täyttyvät:
- Olet aktivoinut käyttäjätunnuksesi.
- Mepcon sopimus on voimassa.
- Olet vahvasti tunnistettu.
Käyttöoikeuksien laajuus riippuu tallennetusta työsopimuksesta. Tarkat kuvaukset käyttöoikeuksista löydät Intrasta (vaatii kirjautumisen).
Käyttöoikeudet päättyvät seuraavasti työsopimuksen päättyessä:
- Henkilökuntasähköposti on käytettävissä 7 vuorokautta.
- Muut oikeudet päättyvät heti.
Käyttöoikeudet astuvat voimaan viimeistään seuraavana päivänä siitä, kun kaikki seuraavat ehdot täyttyvät:
- Olet aktivoinut käyttäjätunnuksesi.
- Opiskeluoikeus on voimassa.
- Ilmoittautuminen läsnä- tai poissaolevaksi on suoritettu.
- Olet vahvasti tunnistettu.
Opiskeluoikeus alkaa yleensä 1.8. tai 1.1.
Ilmoittautuminen tehdään Kamun ilmoittautumisohjeiden mukaisesti.
Tarkat kuvaukset käyttöoikeuksista löydät intrasta (vaatii kirjautumisen).
Käyttöoikeuksien päättyminen
Käyttöoikeudet päättyvät valmistumisen yhteydessä seuraavasti, kun valmistuminen on kirjattu opiskelijarekisteriin:
- Kirjaston etäkäyttöoikeudet, yksikön aineistot ja tulostus heti.
- Opiskelijasähköposti, Microsoft 365, eLearn ja Peppi-kirjautuminen ovat voimassa 180 vuorokautta.
Käyttöoikeudet päättyvät alumni- tai JOO-opiskeluoikeuden päättyessä seuraavasti:
- Kirjaston etäkäyttöoikeudet, yksikön aineistot ja tulostus heti.
- Opiskelijasähköposti, Microsoft 365, eLearn ja Peppi-kirjautuminen ovat voimassa 60 vuorokautta.
Käyttöoikeudet päättyvät heti, jos:
- Tutkinto-opiskeluoikeus päättyy (et valmistu) tai
- Unohdat ilmoittautua ilmoittautumisaikojen puitteissa.
Käyttöoikeudet astuvat voimaan viimeistään seuraavana päivänä siitä, kun kaikki seuraavat ehdot täyttyvät:
- Olet aktivoinut käyttäjätunnuksesi.
- Opiskeluoikeus on voimassa.
- Olet vahvasti tunnistettu.
Tarkat kuvaukset käyttöoikeuksista löydät intrasta (vaatii kirjautumisen).
Käyttöoikeudet päättyvät seuraavasti opiskeluoikeuden loppuessa:
- Kirjaston etäkäyttöoikeus ja yksikön aineistot heti.
- Opiskelijasähköposti, Microsoft 365, eLearn ja Peppi-kirjautuminen ovat voimassa 60 vrk.
Vierailija, erilliset haetut UEF-käyttäjätunnukset ja käyttöoikeuksien jatkot
Yliopistolla vierailevan henkilön yliopistoon kuuluvan vastuuhenkilön ohjeet löytyvät intrasta (vaatii kirjautumisen).
---
Erilliset UEF-käyttäjätunnukset ja käyttöoikeudet, jotka eivät pohjaudu opiskelijarekisteriin tai henkilökuntajärjestelmään, haetaan Itä-Suomen yliopiston yksiköiden ja laitosten kautta. Ole yhteydessä omaan yksikköösi.
Käyttöoikeudet UEF-käyttäjätunnukselle saa vain vahvasti tunnistettu henkilö. Jos sinulle on myönnetty käyttöoikeudet yksikkösi hyväksynnällä, saat UEF-käyttäjätunnuksen käyttöösi nollaamalla salasanan verkkopankkitunnuksilla käyttäjähallinnan itsepalveluportaalissa (katso kohta "Salasanan vaihtaminen"). Näet tunnuksen kirjautuneena yläoikealla kohdassa "My account:".
Mikäli käytössäsi ei ole Suomi.fi-tunnistautumista, salasanan vaihto on mahdollista palvelupisteillämme virallisen voimassa olevan henkilöllisyystodistuksen kanssa. Tarvittaessa ota yhteyttä palvelukanaviemme kautta.
Microsoft 365 -ympäristössämme on käytössä kaksivaiheinen tunnistautuminen, joka otetaan käyttöön ensimmäisen kirjautumisen aikana. Katso tarkemmat ohjeet kohdasta "Kaksivaiheinen tunnistautuminen".
Salasanan vaihtaminen
Salasana on yliopiston tietoturvapolitiikan mukaisesti voimassa 13 kuukautta. Etäkäytössä salasanaa vaihtaessa tulee varmistaa, että yliopiston tietokoneessa on VPN-yhteys päällä.
Käyttäjähallinnan itsepalveluportaali
Itsepalveluportaalin osoite on https://iam-app.uef.fi
- Vaihtaminen onnistuu voimassaolevan salasanan avulla (Change password).
- Jos olet unohtanut salasanasi tai salasanasi ei toimi, voit nollata sen (Reset password) Suomi.fi-tunnistautumisen avulla.
- Näet UEF-käyttäjätunnuksesi kirjautuneena yläoikealla kohdassa "My account:".
Microsoft 365 -kirjautuminen
Salasanan uusiminen onnistuu myös itsepalveluna Microsoft 365 -kirjautumisen yhteydessä. Salasanan uusiminen onnistuu vain, kun olet jo kertaalleen kirjautunut ja ottanut kaksivaiheisen tunnistautumisen käyttöön. Sitä ei siis voi käyttää ensimmäistä kertaa kirjautuessa.
- Aloita kirjautuminen normaalisti antamalla UEF-käyttäjätunnuksesi muodossa [email protected] ja etene salasanapyyntöön.
- Valitse sitten ”Forgot my password/Unohdin salasanani”.
Uusimista varten tarvittavaa puhelinnumeroa ja sovelluksia muokataan samasta paikasta kuin MFA-tunnistautumisasetuksia.
Vaihto IT Servicedeskin avulla
Mikäli käytössäsi ei ole Suomi.fi-tunnistautumista, eikä salasanan vaihto onnistu M365-kirjautumisikkunan kautta, voit vaihtaa salasanasi vierailemalla palvelupisteillämme virallisen voimassa olevan henkilöllisyystodistuksen kanssa.
Tarvittaessa ota yhteyttä palvelukanaviemme kautta.
Vaihto yliopiston Windows-työasemalla
Voit vaihtaa tiedossa olevan salasanan yliopiston Windows-työasemalla painamalla ctrl+alt+del ja valitsemalla: "Change a password".
- Salasanan pituus on 12-16 merkkiä. Pystyt asettamaan pidemmänkin salasanan, mutta se ei toimi kaikissa järjestelmissä.
- Salasana ei saa sisältää nimeäsi tai käyttäjätunnustasi, syntymäaikaasi tai hetuasi.
- Salasanan tulee sisältää vähintään kolme merkkityyppiä seuraavista neljästä ryhmästä:
- isot kirjaimet: A-Z
- pienet kirjaimet: a-z
- numerot: 0-9
- erikoismerkit: !@#$%/,.;:-_*=+?
- Älä käytä skandinaavisia kirjaimia (åäö, ÅÄÖ).
Kaksivaiheinen tunnistautuminen (Multi-factor authentication, MFA)
Kaksivaiheisen tunnistautumisen (Multi-factor Authentication, MFA) avulla pystytään luotettavasti tunnistamaan yliopiston Microsoft 365-palveluiden käyttäjät ja estämään käyttäjätunnusten kalastelu ja tunnusten väärinkäyttö. Microsoft 365 -palveluita ovat mm. Teams-ryhmät, Sharepoint-ympäristöt ja University of Eastern Finland -pilvipalveluiden tallennustilat. Kaksivaiheista tunnistusta edellytetään myös jos palveluun kutsutaan UEF-organisaation ulkopuolisella sähköpostiosoitteella vierailijaksi (ns. guest-tunnus).
Kirjautuessasi yliopiston ulkopuolisessa verkossa saat pyynnön vahvistaa kirjautumisesi. Esimerkiksi pankkien verkkopankkitunnistautuminen tehdään kaksivaiheisesti: asiakkaan on tiedettävä tunnus, salasana ja hänellä on oltava myös hallussaan tunnuslukulista tai -sovellus.
Älä hyväksy kirjautumispyyntöä, ellet itse ole tehnyt kirjautumista. Vaikka kalastelija saisi tunnuksesi tietoonsa, hän ei pääse kirjautumaan tunnuksillasi, jos et itse hyväksy kirjautumispyyntöä puhelimellasi.
Luotetut laitteet
Kaksivaiheista tunnistautumista edellytetään, kun kirjaudut Itä-Suomen yliopiston M365-ympäristöön UEF-tietoliikenneverkon ulkopuolella muulla kuin luotetulla laitteella. Tällä hetkellä luotettuja laitteita ovat kaikki ne Windows-koneet, joiden käyttäjillä MFA on otettu käyttöön, jos VPN-yhteys on toiminnassa.
Luotetuksi laitteeksi rekisteröity laite ei pyydä kaksivaiheista tunnistautumista jatkossa joka kerta, vaikka VPN ei olisi päällä.
Kaksivaiheista tunnistautumista (MFA) varten voit asettaa erilaisia tunnistautumistapoja. Näitä ovat esimerkiksi push-ilmoitus tai kertakäyttökoodi mobiililaitteen tunnistautumissovelluksessa, tekstiviestikoodi tai soitto puhelinnumeroon.
Kaikkia tunnistusmenetelmiä ei tarvitse ottaa käyttöön. Aseta ainakin haluamasi puhelinnumero (UEF:n henkilökunnalla ensisijaisesti työpuhelinnumero). Varmista että sinulla on aina toimiva puhelinnumero tai muu tunnistautumismenetelmä asetettuna. Esimerkiksi jos työpuhelin ei ole aina mukanasi, aseta myös henkilökohtainen puhelinnumero tunnistautumismenetelmiisi.
Kirjautuaksesi MFA:n asetuksiin sinulla tulee olla toimiva tunnistautumismenetelmä käytössäsi. Tarvittaessa voit nollata asetukset (katso kohta "MFA-tunnistautumisasetusten muokkaus ja nollaus").
Yliopisto suosittelee ja tukee Microsoft Authenticatorin käyttöä, mutta voit halutessasi käyttää myös muita todennussovelluksia.
Minulla on UEF-käyttäjätunnus
- Saat pyynnön lisätä tunnistautumismenetelmän, kun kirjaudut ensimmäistä kertaa Microsoft 365 -ympäristöön (esim. Peppi, eLearn tai Outlook) käyttöoikeuksiesi ollessa voimassa.
- Ensimmäisen kirjautumisen aikana tarjotaan oletuksena Microsoft Authenticatorin käyttöönottoa.
- Voit tarvittaessa valita alalaidasta "I want to set up a different method", jos haluat ottaa käyttöön vain puhelinnumerolla todennuksen.
- Kirjautuminen ohjaa sinut tunnistautumismenetelmän käyttöönoton läpi, lue ohjeet huolellisesti.
Suosittelemme useamman tunnistautumismenetelmän ja mahdollisesti useamman laitteen käyttöä, jotta kirjautuminen onnistuu myös puhelinnumeron tai jonkin laitteen ollessa saavuttamattomissa.
Vierailijat UEF:n Microsoft 365 -ympäristössä
Jos sinut on kutsuttu UEF:n M365 -ympäristöön jäseneksi oman organisaatiosi osoitteella tai henkilökohtaisella sähköpostiosoitteellasi (esim. Teams-ryhmään gmail-sähköpostiosoitteella), tulee se ensin tarvittaessa rekisteröidä Microsoft-tiliksi ja ottaa käyttöön kaksivaiheinen tunnistautuminen.
Asetusten muokkaaminen
Pääset muokkaamaan tunnistautumisasetuksiasi tästä osoitteesta: https://mysignins.microsoft.com/security-info.
Kirjautumisen jälkeen voit lisätä haluamasi tunnistautumismenetelmän kohdasta "Add sign-in method". Seuraa annettuja ohjeita.
Asetusten nollaaminen
Jos kirjautuminen epäonnistuu esimerkiksi väärän puhelinnumeron takia tai puhelimesi on vaihtunut, voit nollata tunnistautumisasetukset käyttäjähallinnan itsepalveluportaalissa.
- Mene itsepalveluportaaliin osoitteessa https://iam-app.uef.fi
- Valitse kohta "Reset MFA".
- Kirjaudu Suomi.fi-tunnistautumisen avulla.
- Tunnistautumisen jälkeen pääset suoraan lisäämään haluamasi tunnistautumismenetelmät uudelleen.
Ongelmatilanteissa voit olla yhteydessä IT Servicedeskiin.
Tutustu myös yleisimpiin kysymyksiin ja ongelmiin sekä ratkaisuvaihtoehtoihin (pdf).
Huoltokatkot
Digipalveluiden kuukausittaisten huoltokatkojen tarkoituksena on yleisesti parantaa IT-palveluiden käyttäjäkokemusta ja tietoturvaa. Digipalveluissa tehdään huoltokatkon yhteydessä palvelimiin liittyviä Huolto- ja päivitystoimenpiteitä. Huoltokatkoa vaativat toimenpiteet pyritään tekemään klo 18-24 välisenä aikana.
Huoltokatkotiedotteet ja tiedotteet yllättävistä katkoista julkaistaan Digipalveluiden Engage-ryhmässä (vaatii kirjautumisen). Tiedotteet näet myös Asiointipalvelussa (vaatii kirjautumisen).
Huoltokatkojen ajankohdat vuodelle 2025:
20.1.2025 | 17.2.2025 | 17.3.2025 | 14.4.2025 | 19.5.2025 | 16.6.2025 | Heinäkuussa ei huoltokatkoa | 18.8.2025 | 15.9.2025 | 20.10.2025 | 17.11.2025 | 15.12.2025 |
Huoltokatkojen ajankohdat vuodelle 2026:
19.1.2026 | 16.2.2026 | 16.3.2026 | 20.4.2026 | 18.5.2026 | 15.6.2026 | Heinäkuussa ei huoltokatkoa | 17.8.2026 | 21.9.2026 | 19.10.2026 | 16.11.2026 | 21.12.2026
Tietoturva
Mikäli havaitset tai epäilet IT-palvelujen tai tunnuksen väärinkäyttöä, voit jättää siitä ilmoituksen osoitteeseen: [email protected] Voit myös ottaa yhteyttä tietoturvallisuudesta vastaaviin, jos epäilet väärinkäytöstä tai haluat kysyä jostakin tietoturvallisuusasioista.
Tietoa tietoturvan ja tietosuojan tilasta Itä-Suomen yliopistossa: UEF-Tietotilinpäätös-2020 (pdf)
- Yliopiston tietoturvasäännöt (Infra, vaatii kirjautumisen UEF-tunnuksilla)
- Tietoturvaohjeet (Infra, vaatii kirjautumisen UEF-tunnuksilla)
- Tietoturvaan liittyvät varoitukset (UEF Viva Engage, vaatii kirjautumisen UEF-tunnuksilla)
- Lisätietoa Itä-Suomen yliopiston tietosuojasta
Palvelukanavat
Digipalvelut haluaa palvella yliopistoyhteisöä monikanavaisesti ja helposti. Palvelun helppous tarkoittaa vaihtoehtoisia palvelukanavia.
Yliopistoyhteisön käytössä on neljä palvelukanavaa, joiden kautta saat päivittäistä käytön tukea ja neuvontaa: UEF Asiointipalvelu, chat-palvelu, puhelinpalvelu ja asiakaspalvelupisteet. Digipalvelujen palvelukanavia hoitaa IT Servicedesk.
Vikapäivystys on tarkoitettu kriittisten ja laajavaikutteisten häiriötilanteiden ongelmatilanteisiin normaalin työajan ulkopuolella (avoinna klo 7-8 ja 16-20), jotka koskevat koko järjestelmää tai suurta henkilömäärää.
Ajankohtaisen tilanteen yliopiston tietojärjestelmistä löydät osoitteesta https://status.uef.fi ja häiriötiedotteet Asiointipalvelusta (vaatii kirjautumisen). Huoltokatkotiedotteet ja muut tiedotteet julkaistaan myös Digipalveluiden Engage-ryhmässä (vaatii kirjautumisen).
Poikkeusaukioloajat
Asiointipalvelu (vaatii kirjautumisen) toimii normaalisti myös ollessamme suljettuna.
Sähköisen asiointipalvelun kautta voit tilata Digipalveluiden tuottamia IT-palveluita, pyytää tukea niiden käyttöön ja ilmoittaa mahdollisista häiriöistä. Asiointipalvelun käyttö vaatii UEF-käyttäjätunnuksen.
Siirry asiointipalveluun osoitteessa: https://asiointi.uef.fi (kirjaudu muodossa [email protected]).
Jos et pysty kirjautumaan asiointipalveluun tai sinulla ei ole tunnusta, voit ottaa yhteyttä lähettämällä sähköpostia osoitteeseen servicedesk(a)uef.fi.
Chat-palvelussa sinua palvelevat Digipalveluiden asiantuntijat. Heiltä voit kysyä Digipalveluiden tarjoamista IT-palveluista. Chat-palvelu löytyy Digipalveluiden julkisilta sivuilta oikeasta laidasta ja UEF Asiointipalvelusta. Klikkaa Chat-palvelu ikonia ja aloita keskustelu!
Huomaa että tietyillä selaimilla esimerkiksi ns. Adblocker-ohjelmat voi estää chat-ikonin näkyvyyden.
Chat palvelussa tulee ilmoittaa oma nimesi ja ongelmasi kuvaus.
Chat-palvelu on avoinna arkisin 9-15 välisenä aikana. Huom! Tarkista mahdolliset poikkeusaukioloajat ylempää.
Puhelinpalvelumme numero on: 0294458880.
Puhelinpalvelu on avoinna arkisin 8-15 välisenä aikana. Huom! Tarkista mahdolliset poikkeusaukioloajat ylempää.
Joensuun kampus
Carelia 1. kerros, IT Servicedesk ja Opparin palvelutiski, aukioloajat: ma-pe klo 10.00-14.00.
Kuopion kampus
Canthia 2. kerros, IT Servicedesk ja Opparin palvelutiski, aukioloajat: ma-pe klo 10.00-14.00.
Huom! Tarkista mahdolliset poikkeusaukioloajat ylempää.
Joensuun kampus
Itä-Suomen yliopisto, Digipalvelut, PL 111, 80101 Joensuu
Kuopion kampus
Itä-Suomen yliopisto, Digipalvelut, PL 1627, 70211 Kuopio
Itä-Suomen yliopiston Digipalveluiden vikapäivystys on tavoitettavissa arkisin klo 7-8 ja 16-20 välisenä aikana.
Vikapäivystys on tarkoitettu ainoastaan kriittisiä palveluita ja tietojärjestelmiä koskevia häiriötilanteita ja teknisiä häiriöitä koskeviin yhteydenottoihin. Vikapäivystys ei tarjoa palveluiden päivittäistä käytön tukea ja neuvontaa.
Vikapäivystys aloittaa kriittisten ja laajavaikutteisten häiriöiden korjaamisen. Vikapäivystyksen puhelinnumero on +358 2944 58989
Tarkista palveluiden ajantasainen tilanne osoitteessa status.uef.fi.
Lisätietoja:
IT-päällikkö Juhamatti Tillonen